Op de helft - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sander Rixtum - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sander Rixtum - WaarBenJij.nu

Op de helft

Blijf op de hoogte en volg Sander

02 November 2014 | Zambia, Livingstone

Maandag ben ik alweer op de helft van m'n Zambia trip en wat heb ik het hier naar m'n zin. Elke week komen en vertrekken er mensen maar tot nu toe kan ik het met iedereen goed worden. Maar toch komen er na 4 weken wat irritatie momentjes maar dat lijkt me wel normaal. Met mij gaat het goed op wat maag en darmklachten na, maar daar heeft de helft van de vrijwilligers hier last van. Wel ben ik inmiddels bijna 6 kilo afgevallen dus ik moet alles wel goed in de gaten houden. Ik eet aardig gezond dus daar kan het niet aan liggen.

Afgelopen week hadden de kinderen vrij dus ik mocht met de 'medical' groep meelopen en we worden hier gezien als halve dokters door de Zambianen. Je krijgt veel verantwoordelijkheden als je medical doet. Je mag medicijnen uitdelen, bloed en temperatuur opmeten en mensen doorsturen naar het ziekenhuis. Ik ging 2 ochtenden met nog een vrijwilliger en een local langs zieke mensen thuis op ziekenbezoek. Als medical mag je dan medicijnen uitdelen als dat nodig is, dingen als paracetamols, pepcid, multivitamins e.d. Erg interessant om te doen maar misschien toch ook wel onverantwoord omdat ik er weinig ervaring mee heb.

Afgelopen vrijdag had ik het geluk om een dag mee te lopen op de lionsproject aan de andere kant van Livingstone. Zo gingen we een lionswalk doen en een meatprep. Dat hield dus in dat we een al dode donkey van z'n huid moesten ontdoen om vervolgens al het vlees eraf te snijden. En dit ook nog in de buitenlucht met alle stank en vliegen, maar gelukkig krijgen we 2 latexhandschoenen als 'bescherming' voor het bloed. Vooral de donkeyhoofd in de vriezer was in het begin even schrikken. Nadat we 5 zakken vol vlees hadden gesneden zat ik dus onder het bloed. In de middag gingen we strontscheppen en al de overgebleven botten verzamelen om vervolgens hun te voeren. Gelukkig zat er wel een groot hek omheen aangezien ik nog steeds naar donkeys stonk. Erg leuke dag gehad.

In de weekenden vermaak ik mij ook prima. Zo ben ik vandaag naar de Victoria falls geweest. Ondanks dat ik er meer van had verwacht was het alsnog supermooi om te zien. Het is nu alleen een droge periode dus er waren niet veel watervallen. Vorig weekend ben ik naar een reptilefarm geweest en mocht ik een klein krokodilletje vasthouden. Verder ben ik zelfs naar een Afrikaanse golfbaan geweest om te golfen (uiteraard).

De komende weken ga ik weer aan de gang bij de gehandicapten, erg benieuwd hoe het de tweede helft zal gaan en of ik er daadwerkelijk wat verbetering in kan brengen. Ik ga m'n best doen.

Groetjes Sander

  • 04 November 2014 - 08:50

    Epsel:

    Ga zo door vriend!

  • 04 November 2014 - 16:59

    Roos Lammerinks :

    Hallo Sander, een leuk en levende verslag, ik zie het helemaal voor me hoe jij aan het werk ben in Zabia. De tijd gaat erg snel, dat nu alweer de helft erop zit.

  • 05 November 2014 - 07:13

    Fina:

    Hallo Sander.
    Leuk om dit allemaal te lezen. Ben bly dat het goed met je gaat.
    Vind het super interessant wat je doet. Denk goed om jezelf!

  • 06 November 2014 - 22:08

    A.rixtum:

    Bedankt voor je verhaal ,foto s en gesprek
    die we met je mochten delen .
    Sander denk goed om je zelf ,en je weet het
    we zijn altijd bij je zowel in onze gedachten
    als in ons gebedt
    Ga je goed jongen opa -oma

  • 14 November 2014 - 10:19

    Jan Grooten:

    Hallo Sander,

    Blij te lezen dat het goed gaat en veel diverse ervaringen opdoet.
    We bidden voor je.

    Oom Jan & tante Lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Sander

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 33234

Voorgaande reizen:

01 Mei 2019 - 19 Mei 2019

Project Support Manager at African Impact

01 Januari 2017 - 01 Januari 2018

Projectmanager at African Impact Livingstone

01 December 2015 - 01 December 2016

Projectcoordinator at African Impact Livingstone

01 December 2014 - 20 Januari 2015

Backpacken door Zuid Afrika

05 Oktober 2014 - 01 December 2014

Vrijwilligerswerk in Zambia

Landen bezocht: