2 weken verder - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sander Rixtum - WaarBenJij.nu 2 weken verder - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Sander Rixtum - WaarBenJij.nu

2 weken verder

Blijf op de hoogte en volg Sander

20 Oktober 2014 | Zambia, Livingstone

Hallo,

De eerste 2 weken zijn voorbij gevlogen en ik denk dat de komende 6 week ook veel te snel zullen gaan. Heb nu al het gevoel dat ik hier veel te kort zit. Maar gelukkig heb ik daarna nog een leuk vooruitzicht. Het huisje bevalt echt supergoed en kan het eigenlijk prima vinden met alle medevrijwilligers. Alleen het Engels praten is soms nog een obstakel voor me.

Elke ochtend na het ontbijt vertrek ik met 2 (Nederlandse) collega's naar mijn werk in chesire home, een schooltje voor kinderen met een verstandelijke beperking. De school ziet er goed uit en wordt onderhouden door een tuinman en een andere werkneemster, maar wel op hun eigen Zambiaanse tempo natuurlijk. Ondanks dat ik ervaring heb met het werken met deze mensen is het hier, zoals verwacht, totaal anders. Er zijn 2 groepen met in totaal z'n 20 kinderen waarvan er 5 in een rolstoel zitten. Voor elke klas is er 1 lerares maar het is elke dag afwachten hoelaat dat ze komen, als ze überhaupt al komen. Er zijn geen werkplannen en qua organisatie is het een aardige rotzooi. Ook zitten de leraressen constant op hun mobieltje en als een kind niet gehoorzaam is worden ze letterlijk op de vingers of hoofd geslagen met een liniaal of stok... De rolstoelgebruikers moeten aan een gewone tafel zitten zonder rugleuning, bijzonder gevaarlijk dus want sommigen hebben hun balans niet onder controle en kunnen ze zomaar achterovervallen.

Mijn taak hier is het assisteren van de leraar maar aangezien het z'n zooitje ongeregeld is valt dat niet mee. De kinderen verstaan amper engels dus communiceren met hun is bijzonder moeilijk. Gelukkig zijn de 2 Nederlandse meiden hier met wie ik veel kan overleggen en bespreken hoe we op sommige plekken verbeteringen kunnen aanbrengen. 'S middags hebben we communitieprojects en dat is heel verschillend. Van engels en rekenen geven op verschillende scholen tot sporten en spelletjes spelen met bejaarden.

'S avonds en 's weekends zijn we vrij alhoewel je doordeweeks wel aan bepaalde leuke dingen kunt deelnemen. Maandag is er movienight bij de Backpackers en dinsdag gaan we sporten met de locals. Vrijdags gaan we meestal naar een lokale bar, flesje bier kost er 10 kwacha, reken zelf maar om. Afgelopen zondag zijn we wezen raften met 5 vrijwilligers, bijzonder leuk om te doen maar soms aardig heftig. Zo ben ik 4 keer uit de boot gevallen waarbij ik het 1 keer toch aardig benauwd kreeg. Gelukkig is alles goed gegaan.

Op naar een nieuwe week, groetjes Sander

  • 20 Oktober 2014 - 18:56

    Marieke:

    Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt daar!

  • 20 Oktober 2014 - 18:56

    Petra:

    Ik vind je dapper, fijn te horen dat de tijd vliegt!

  • 20 Oktober 2014 - 19:04

    Anita:

    Go on buum! Leuk om je verslagjes te lezen en foto's via pap en mam te bewonderen

  • 20 Oktober 2014 - 20:11

    Daphner:

    respect sander dat je dit doet. Erg leuk om je verhalen te lezen &
    Arme kids dat ze zo streng worden aangepakt.
    Ik weet zeker dat jij die kids alle liefde zult geven
    Geniet van je tijd!

  • 20 Oktober 2014 - 23:00

    Roos Lammerinks:

    Hallo Sander, mooi verslag, respect voor jou inzet. Ik wens je heel veel succes en Godszegen. Groetjes Roos Lammerinks

  • 24 Oktober 2014 - 11:12

    Janneke:

    Dag Sander. Weer leuk verslag van je ervaringen! ,,Vroeger,, tikte de meester ook met de liniaal
    over je vingers,wanneer je niet goed je best deed. Nu toch ,,Andere Tijden,,? Weg gooi,n dat ding.

    Veel plezier in je werk!

    gr.Janneke

  • 27 Oktober 2014 - 19:26

    Flip En Peter Van Thomashuis:

    lieve Sander we de foto`s heel erg mooi heb je nog meer Flip wordt erg blij van dikke smok van flip
    en namens mij Peter Griede niet te veel drinken groetjes van Peter Griede !

  • 28 Oktober 2014 - 16:14

    Opa :

    Hallo Sander ,net de laatste fotos van je bekeken ,wat mooi ,
    vooral die met de krokodil. Denk goed om je zelf jongen ,we
    denken aan je ,opa- oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Sander

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 33237

Voorgaande reizen:

01 Mei 2019 - 19 Mei 2019

Project Support Manager at African Impact

01 Januari 2017 - 01 Januari 2018

Projectmanager at African Impact Livingstone

01 December 2015 - 01 December 2016

Projectcoordinator at African Impact Livingstone

01 December 2014 - 20 Januari 2015

Backpacken door Zuid Afrika

05 Oktober 2014 - 01 December 2014

Vrijwilligerswerk in Zambia

Landen bezocht: